Nieuw rapport van Doro: Technologie als oplossing voor de Silver Tsunami

2019-03-04

Ter gelegenheid van het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona, publiceert telefonieproducent en technologische dienstverlener Doro een Europees rapport over hoe technologie de toekomstige uitdagingen kan oplossen en kansen kan creëren met betrekking tot de vergrijzing van de bevolking. Het rapport illustreert hoe smart technologie voor senioren niet alleen het individu ten goede komt, maar ook de samenleving als geheel. Doro kondigt hierbij tevens de introductie van Response by Doro aan op verscheidene Europese markten.

De gestage toename van de levensverwachting veroorzaakt druk op ons gezondheidszorgsysteem en wordt een serieuze uitdaging, niet alleen voor individuen maar ook voor de samenleving als geheel. Nieuwe technologie speelt een belangrijke rol bij het aannemen van deze uitdaging. Door slimme oplossingen voor senioren te implementeren, kan het gezondheidszorgsysteem niet alleen kosten besparen, maar ook de kwaliteit en toegankelijkheid verbeteren voor alle betrokkenen.

Veranderende demografische en maatschappelijke uitdagingen – De vergrijzing, de stijging van de overheidsuitgaven en de schaarste aan thuisverplegers leidt tot een verschuiving van de gezondheidszorgbehoeften en een toenemende druk op ons gezondheidszorgsysteem. Met het rapport “Technologie, een oplossing voor de Silver Tsunami”, wil Doro aantonen hoe digitale oplossingen zorgverleners kunnen helpen bij het verzorgen van senioren die nog thuis wonen en hoe ze hen tegelijkertijd een gevoel van veiligheid kunnen geven. Het rapport toont aan hoe technologie zoals GPS-alarmen, cloud-connected homes en draagbare apparaten kunnen worden gebruikt om de gezondheid en het welzijn van senioren te waarborgen. De mogelijkheid bieden aan professionele hulpverleners en familieleden om de gezondheid van een senior op afstand te volgen, zal bijvoorbeeld problemen oplossen die betrekking hebben op het verschil in groeiverhouding tussen de werkende bevolking en de seniorenbevolking.

“We zien fantastisch potentieel in de manier waarop technologie kan worden gebruikt om te voldoen aan enkele eisen die onze samenleving tegenwoordig stelt met betrekking tot de vergrijzing van de bevolking. Veel hedendaagse technische producten, creëren echte waarde in de zorgsector, maar door een rigide wetgeving of regelgeving wordt de implementatie van nieuwe technologie tot op zekere hoogte belemmerd. Hopelijk zal dit rapport daar iets aan veranderen” zegt Robert Puskaric, CEO en president van Doro.

Introductie Response by Doro op de Europese markt – Naar aanleiding van het laatste onderzoek introduceert Doro de mobiele dienst, Response by Doro, op verschillende Europese markten. Deze service, die sinds 1 november 2018 actief is in Zweden, biedt extra veiligheid en verbindt senioren via een druk op de knop met de Doro alarmcentrale in geval van nood en wanneer familie onbereikbaar is. De service, Response by Doro is geïntegreerd met Doro’s uniforme cloud service MyDoro en zal dit jaar beschikbaar zijn op Android en iOS.

“Wij zijn ervan overtuigd dat technische oplossingen voor gezondheidszorg de veiligheid en onafhankelijkheid van ouderen verhogen, terwijl zowel familieleden als zorgverleners een beter overzicht krijgen. Response by Doro zorgt hiervoor en we zijn trots om de service in de komende maanden aan de senioren te introduceren. Dit is een belangrijke stap in onze verdere Europese groei” zegt Robert Puskaric.

 

Belangrijkste inzichten van “Technologie als oplossing voor de Silver Tsunami”

–  Technologie zoals AI, robotica, machinelearning, cloud computing, IoT, sensortechnologie en spraakherkenning zijn de sleutel tot succes in toekomstige seniorenzorg.

–  Cloud-connected woningen kunnen via machinelearning ongelukken voorkomen op basis van veranderingen in de routines en patronen van het individu – waardoor zowel familieleden als zorgverleners een beter overzicht krijgen.

–  Slimme technologie verbetert de toegang tot gezondheidszorg voor senioren op het platteland. Bovendien is het ook kostenefficiënt omdat het zorgt voor mindere ziekenhuisopnames of opnames in de intensive care.

–  Door de communicatie tussen professionals en hun patiënten te verbeteren, kan technologie helpen verschillende elementen van zorg op een ander niveau te brengen.